Welkom bij het blog van de firma CIM.

Hier schrijven wij over onderwerpen die die wij technologisch relevant en belangrijk vinden in termen van logistiek of strategie. Wij leggen uit wat ons bedrijf doet en waarom, en vertellen ook meer over de mensen achter ons bedrijf. Tevens willen we laten zien hoe veelzijdig en toekomstgericht CIM is en werkt.

CIM presenteert nieuwe userinterface (UI) op LogiMAT 2022

WMS-leverancier CIM Logistics presenteert op de LogiMAT in Stuttgart (31 mei tot 2 juni) talrijke nieuwe functies op het gebeid van intralogistieke software. Met name de nieuwe userinterface van het warehouse management systeem PROLAG World is een grote aandachtstrekker. Browsergebaseerd, beschikbaar als mobiele app, intuïtief en met een modern design, de nieuwe interface overtuigt met een specifiek voor logistieke operaties geoptimaliseerde user-experience. Er zijn bovendien nieuwe functies toegevoegd aan PROLAG Hazmat. Én CIM zal PROLAG Transport voorstellen, een gloednieuwe uitbreiding voor de naadloze integratie van vloot- en routebeheer in goederenuitgifteprocessen. Het CIM-team verwelkomt haar bezoekers graag in hal 8 op stand F58.

Volledige automatisering als sleutel tot succes
De logistieke sector staat in Nederland, Europa en de rest van de wereld momenteel voor grote uitdagingen. Nationale en internationale concurrentie leiden tot een toenemende kostendruk en tegelijkertijd eisen klanten een steeds hogere kwaliteit en snellere levertijden.

Vrouwen in de IT: een interview met een werkstudente van CIM
Paula-Henriette Herold is werkstudente Informatica op de ontwikkelingsafdeling van CIM. Bij ons krijgen studenten uit diverse studierichtingen de mogelijkheid om de theoretische kennis uit hun studie in de praktijk verder uit te diepen en ervaring op te doen in het bedrijfsleven. We spraken met Paula-Henriette over haar werk als werkstudente bij CIM, haar besluit om Informatica te gaan studeren en haar ervaring als vrouw in de IT.

CIM-medewerkers zorgen met duurzaamheidsgroep voor klimaatvriendelijk bedrijf

Duurzaamheid is niet alleen belangrijk voor productmarketing, ook werknemers hechten steeds meer belang aan een milieuvriendelijke werkomgeving.

Het in Fürstenfeldbruck (D) gevestigde softwarebedrijf CIM onderscheidt zich niet alleen met zijn warehouse management software PROLAG®World op het gebied van klimaatbescherming, de medewerkers van CIM zorgen zelf ook voor een milieuvriendelijke werkomgeving met hun speciaal opgerichte duurzaamheidsgroep. Naast het informeren van collega's worden concrete maatregelen ontwikkeld, zoals de vermindering van verpakkingsafval, minder vervoer en duurzame zakenreizen.

Hoe vind ik het juiste warehouse management systeem?

De markt voor warehouse management systemen groeit maar door en wordt daardoor steeds onoverzichtelijker. Op dit moment zijn er alleen al in Nederland meer dan100 WMS-leveranciers op de markt. Potentiële gebruikers kunnen bij deze aantallen nauwelijks nog het voor hen passende systeem hieruit filteren. Vaak is het moeilijk om de inhoud en de mogelijkheden van de aangeboden systemen in te kunnen schatten en daarmee een systeem te vinden dat aan de gewenste eisen voldoet.

Wie met succes de juiste leverancier wil vinden, moet eerst de WMS-markt en ook zijn eigen bedrijf goed in kaart brengen. Wij willen u daar graag bij helpen en u een aantal praktische tips geven voor de selectie van het juiste warehouse management systeem.

Doka moderniseert zijn magazijnbeheer in het distributiecentrum van Apolda met PROLAG®World
Met de nieuwe magazijnbeheersoftware in het distributiecentrum in het Duitse Apolda (Thüringen), heeft Doka Group een verdere stap gezet in de professionalisering van zijn lokale logistiek. Met de implementatie van het magazijnbeheersysteem PROLAG®World van de gerenommeerde WMS-leverancier CIM, rekenen de bekistingsexperts van Doka op een verbetering van de efficiëntie en transparantie van hun processen en op een verhoging van de productiviteit. Reconditionering van gebruikte bekistingen is een belangrijk aandachtspunt van de nieuwe ontwikkelingen, daarom heeft Doka ook gekozen voor de installatie van PROLAG®World Productie.

Logistiek expert van CIM voorspelt een consolidatie van bestaande trends en zinspeelt op een verborgen revolutie.

Het jaar 2022 kondigt een consolidatie van bestaande veranderingsprocessen aan. Er zullen geen grote technologiscge vernieuwingen plaatsvinden, maar toonaangevende softwareleveranciers zien een toenemende tendens naar volledige automatisering. Door het toegenomen tekort aan arbeidskrachten is een definitieve handhaving van standaardsoftware op het gebied van WMS bovendien onvermijdelijk.

Het is dus ‘business as usual’, maar met een klein verschil: 2022 zou de toekomst van de branche kunnen veranderen zoals dat nog in geen enkel ander jaar gebeurd is.

Terugblik CIMposium 19 & 20 januari 2022

'Wat is onze visie en hoe kunnen we die waarmaken?' - dat was het motto van het CIMposium dit jaar.

Het CIMposium is een jaarlijks terugkerend evenement dat wij aan het begin van het jaar CIM-intern organiseren en waarbij wij ons in de vorm van workshops en presentaties gezamenlijk laten inspireren en onze koers voor het komende jaar bepalen.

Vanwege de nog steeds heersende Corona-situatie, vond ons evenement volledig online plaats. Het waren twee dagen vol interessante bijdragen en workshops. Net als vorig jaar was het voltallige personeel en de directie uitgenodigd.

Interview: Hannelore Mayr over het werken in een familiebedrijf

Het in Fürstenfeldbruck (D) gevestigde software- en familiebedrijf CIM GmbH nadert de overdracht aan de volgende generatie. Samen met haar zus Friederike Kammann bereidt Hannelore Mayr het bedrijf van haar ouders voor op de toekomst. De afgestudeerde geo-ecologe en landbouwkundige richt zich op nieuwe organisatievormen en wil in de toekomst hiërarchieën in het bedrijf vermijden. We spraken met Hannelore over het werken in een familiebedrijf, de generatiewisseling en de mogelijkheden van software in de logistieke sector. CIM GmbH is leverancier van software voor magazijnbeheer en is met haar PROLAG®World-systeem een van de innovatieleiders in de branche.

CIM geeft haar kerstdonatie aan Wema-Home e.V.

CIM GmbH, de software leverancier uit Fürstenfeldbruck, doneert ook in 2021 3.000 Euro aan de hulporganisatie Wema-Home e.V. Deze vereniging uit München levert met haar projecten een waardevolle bijdrage aan een duurzame en toekomstgerichte hulp voor Afrika in Benin.

Kerstmis is de tijd van donaties. Wat in normale tijden al geldt, is van bijzonder belang in de huidige pandemische periode. Liefdadigheidskerstmarkten, benefietevenementen en gala's om geld in te zamelen voor Kerstmis kunnen immers niet doorgaan als gevolg van Corona, wat zijn weerslag heeft op de donatiekas van veel hulporganisaties.

De hulporganisatie Wema-Home e.V. is een van de kleinere organisaties in München die haar eigen ontwikkelingshulpprojecten in Benin, West-Afrika, initieert en bevordert. CIM GmbH is al enkele jaren een vaste donateur van dit goede doel.

Moderne software = standaardsoftware

Technologie & innovatie

Standaardsoftware is een term die men bijna zou vergeten in tijden van gemakkelijk te verkrijgen apps.

Terwijl tien jaar geleden software nog werd doorgegeven en geïnstalleerd op gegevensdragers, worden computerprogramma's tegenwoordig vrijwel uitsluitend gedownload van het internet. Bovendien zijn slechts zeer weinig softwaretoepassingen nog beperkt tot één platform.

Release 2021 - laadprocedure - uitbreiding dock-& en yardmanagement

Technologie & innovatie

Het WMS PROLAG®World is in staat om de laadprocessen tot aan de vrachtwagen/container in kaart te brengen. Daarmee zorgt het WMS voor de volledige traceerbaarheid van de pallets en goederen. Tot aan de aankomst van de goederen bij de klant kan nauwkeurig worden nagegaan welke artikelen met welke batch door wie zijn gepickt en op welke pallet in welke vrachtwagen zijn vervoerd. Mogelijke schade aan de goederen is nauwkeurig te achterhalen, evenals alle betrokken leveranciers.

Release 2021 - 3.1.7. herstelorders

Technologie & innovatie

Sinds release 3.1.7 is PROLAG®World Productie uitgebreid met een nieuwe functie: orders kunnen nu in PROLAG®World als zogenaamde herstelorders gemarkeerd worden. Dit zijn orders waarmee goederen die zich reeds in het magazijn bevinden (eindproducten), kunnen worden hersteld met behulp van andere goederen (grondstoffen) en vervolgens als nieuwe goederen kunnen worden opgeslagen. Herstelorders worden handmatig aangemaakt of via de host doorgegeven.

Geld en software - hoe ik geld bespaar met een standaard oplossing

Technologie & innovatie

Het onderwerp geld heeft altijd een bijzondere rol gespeeld in de softwaresector. De industrie werd gevormd door een hackerscultuur die politiek gezien ver aan de linker kant stond en het concept van 'eigendom' niet als een noodzakelijk onderdeel van de digitale toekomst zag. Tot ver in de jaren 2000 geloofden grote delen van de bevolking nog steeds dat software niet iets was waarvoor men moest betalen. Illegale netwerken voor het delen van bestanden, waar naast programma's ook andere intellectuele eigendommen konden (en kunnen) worden verhandeld, waren dan ook populair. De belemmeringen rondom eigendom in de IT-sector bepalen ook vandaag nog de politieke discussie; van intellectueel eigendom tot de gegevens van de gebruikers, hierover wordt nog altijd hevig gediscussieerd.

LogiMAT in Stuttgart

Mönig Logistiek: nieuwe release gerealiseerd volgens plan

Den Haag, 30 november 2021 – Mönig Logistik heeft de toekomst van zijn magazijnbeheer veilig gesteld door een nieuwe overeenkomst met CIM Logistics af te sluiten ten aanzien van releasewijzigingen. Het sinds 2013 geïmplementeerde warehouse management systeem PROLAG®World is daarom…