Interview deel 1: Friederike Kammann over het werken in een familiebedrijf

Het in Fürstenfeldbruck (D) gevestigde software- en familiebedrijf CIM GmbH nadert de overdracht aan de volgende generatie. Samen met haar zus Hannelore Mayr bereidt Friederike het bedrijf van haar ouders voor op de toekomst. In haar hoedanigheid als hoofd personeelszaken richt zij zich op nieuwe organisatievormen en wil in de toekomst hiërarchieën in het bedrijf vermijden. We hebben haar ontmoet om te praten over het werken in een familiebedrijf, het combineren van werk en gezinsleven en de toekomst van de magazijnbeheersoftware PROLAG®World.
Deel 1 – bedrijf en gezin

Friederike, je werkt nu al een tijdje bij CIM, toch? Wanneer ben je bij het bedrijf van je ouders gaan werken?

Zo lang geleden is het nog niet. Tien jaar geleden ben ik hier begonnen. Ik heb mijn studie afgerond en daarna voor Allianz gewerkt als recruiter. Twee of drie jaar later ben ik bij CIM gekomen. Ik begon op de marketing afdeling omdat het daar nodig was. De toenmalige collega is vertrokken en dus heb ik marketingtaken op me genomen en ook personeelszaken gedaan.
Als onderdeel van mijn studie bedrijfskunde heb ik bedrijfspsychologie gestudeerd, of beter gezegd, arbeids- en organsatiepsychologie. Het zwaartepunt lag op de selectie van sollicitanten, werving, personeelsbeheer, arbeidsrechtelijke kwesties, dat soort dingen.

Waarom ben je in het bedrijf van je ouders gaan werken?

Voor mij was eigenlijk tijdens mijn studie al duidelijk dat ik na een paar jaar in het bedrijfsleven zou toetreden tot het familiebedrijf. Ik heb het altijd als een enorme kans gezien om hier iets van te maken en door te gaan met wat mijn ouders hebben opgebouwd.

Wat waren je eerste indrukken toen je bij CIM begon?

Op het moment dat ik begon, werkten er misschien dertig of veertig mensen. Nu zijn het er bijna 100. In het verleden was er nauwelijks iets voor mij te doen op het gebied van personeelszaken. Het bedrijf was toen echt anders. Het was veel kleiner, we hadden nog geen kantoor in Münster, geen kantoor in Berlijn, nergens anders behalve in Fürstenfeldbruck. Het was veel meer gecentraliseerd, je zou bijna zeggen “huiselijk”, hoewel we dat vandaag de dag nog steeds zijn. Maar waar onze marketingafdeling nu is, was er een kantine waar twee tafels waren gereserveerd voor medewerkers van CIM. Toen lunchte iedereen samen. Zo waren de structuren ook. Heel vertrouwd. Heel klein. En rustig. Toch zijn we toen al begonnen met het werven van sales collega's voor het noordelijke gebied, die dan een half jaar bij ons in Fürstenfeldbuck gewerkt hebben en vervolgens naar Münster en Berlijn zijn gegaan. Dit was het begin van de gedecentraliseerde manier van werken. Intussen hebben we in Münster een kantoor met zeven werknemers. Daar is veel veranderd.

Hoe is jouw werk in de loop der jaren veranderd?

In het begin was ik erg operationeel bezig. Ik heb website-teksten geschreven voor marketing, presentaties gemaakt voor sales, enzovoort. We waren met z’n tweeën in marketing, maar in feite was het één fulltime baan die we samen deden. We werkten toen zeer nauw samen. Dit is in de loop der jaren veranderd. Vandaag de dag werk ik veel meer aan het bedrijf, aan de structuren en de organisatie. Een andere belangrijke factor is de generatiewisseling. Het creëren van de structuren om dit voor elkaar te krijgen, is al een grote uitdaging. Dit neemt een groot deel van mijn werk in beslag. Ik werk nu zeer coördinerend en op verschillende niveaus. Omdat ik nu ook betrokken ben bij de ontwikkeling van de organisatie, ben ik aanwezig bij vergaderingen van de projectmanagers, bij support, eigenlijk op alle gebieden. Dat is vooral de laatste tijd veranderd.

Je bent moeder van twee kinderen en hebt ook parttime gewerkt. Hoe combineer je werk en gezinsleven?

Ik weet niet of ik dat goed kan. Het is zeker een zeer grote uitdaging om beide zaken met elkaar te combineren. Als moeder heb je een verantwoordelijkheid die je niet zomaar uit handen kunt geven. Aan de ene kant zijn er talloze werkzaamheden die moeten worden gedaan. Organisatorische dingen voor de kinderen en hun omgeving, school en kleuterschool, enzovoort. En natuurlijk wil ik dit goed doen: timemanagement en organisatie zijn het belangrijkste om naast werk en huishouden tijd te maken voor de kinderen en het gezin. En zonder de kinderen fulltime naar de opvang te brengen, tenminste als dat kan worden voorkomen. Tijd doorbrengen met de kinderen is voor mij heel belangrijk en ik geniet daar erg van. Wat niet vergeten mag worden, is dat het dagelijks leven met een gezin ernaast ook behoorlijk vermoeiend kan zijn. Als ik om negen uur op kantoor kom, heb ik soms het gevoel dat ik al een halve dag gewerkt heb. We hebben dan vaak al heel wat drama's meegemaakt, van 's morgens tanden poetsen en schoenen aandoen tot een woedeaanval voor de kleuterschool omdat de lunchtrommel niet goed is ingepakt (lacht). De omschakeling van ouderschap naar werk is soms wel vermoeiend. Want er zijn natuurlijk ook conflicten binnen het bedrijf die net zo serieus genomen moeten worden. Deze problemen zijn weliswaar anders, maar ze zijn er wel.

Wat doet CIM er concreet aan om gezinsleven en werk beter te combineren?

Nou, er is vooral veel bewustzijn voor gezinssituaties binnen het bedrijf. Ik denk dat dit het belangrijkste is, omdat je er op kunt rekenen dat collega's veel begrip hebben voor je thuissituatie. Dit is natuurlijk niet vanzelfsprekend, maar juist dit maakt veel mogelijk. We passen parttime oplossingen aan individuele behoeften aan en dankzij onze flexibele oplossing voor thuis werken, kunnen we de reistijden aanzienlijk verkorten, wat ook nuttig kan zijn voor gezinssituaties. Natuurlijk heeft de pandemie ook een impuls gegeven in termen van acceptatie en haalbaarheid van thuis werken, maar ik bedoel ook wanneer er eens een kind op de achtergrond door het beeld loopt. In het verleden zou dit een no-go geweest zijn, maar vandaag de dag wordt dit in de meeste situaties gewoon geaccepteerd.

Heeft het gezinsleven jouw werk veranderd?

Toen ik mijn eerste kind kreeg, heb ik ouderschapsverlof genomen. Als gevolg daarvan moesten we de marketingpositie weer invullen, wat er op zijn beurt toe leidde dat ik mij daarna weer meer met personeelszaken ben gaan bezighouden. Bovendien is het bedrijf enorm gegroeid, dus is het steeds belangrijker geworden om deze groei te organiseren en in goede banen te leiden. Die taak heb ik toen op me genomen. Wat interessant is is dat de vaardigheden die je als ouder moet leren in termen van organisatie een goede aanvulling waren op mijn toenmalige nieuwe bezigheden in het bedrijf. Het is duidelijk dat het managen van een gezin anders is dan dat van een bedrijf. Maar ook hier moet je ervoor zorgen dat de organisatorische maatregelen die je neemt in overeenstemming zijn met de bedrijfscultuur. Dit wordt vooral actueel in de overgang van de ene generatie naar de volgende. Binnen een gezin is dit ook zo. Hoe je jezelf ook als familie organiseert, het moet passen bij de gezinsleden en niet er tegenin werken.

De inzet van KI tegen cyberaanvallen

Nieuw onderzoeksproject aan de Technology Campus in Vilshofen - Op dit moment nemen wij deel aan een gezamenlijk onderzoeksproject, dat is gericht op het voorkomen van cyberaanvallen. Hiermee breiden we onze expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie (KI) verder…