Ergonomie in de intralogistiek: waarom men met PROLAG World ergonomischer kan orderpicken

Eén van de belangrijkste onderwerpen waarmee de intralogistieke sector wordt geconfronteerd, is de ergonomie op de werkplek. Hiermee probeert men het tekort aan geschoolde werknemers in de logistieke sector op te vangen en het werk aantrekkelijker te maken. Ook voor softwareproducenten als CIM is ergonomisch werken een heel belangrijk aspect van softwareontwerp.

Dit komt reeds tot uiting in onze vernieuwde userinterface, waarbij we de gebruiksvriendelijkheid van PROLAG World aanzienlijk hebben verbeterd. Voor ons bij CIM gaat veilig, gezond en efficiënt werken echter verder dan ons eigen bureau. Want een software als PROLAG World is niet alleen een pure userinterface die met een muisklik wordt bediend. Het WMS speelt ook een belangrijke rol in de praktische en tastbare aspecten van de activiteiten in het magazijn.

Ergonomie als hoofdthema bij CIM

Het is weliswaar zo dat wij software verkopen, maar het belangrijkste van ons werk zijn de workflows en processen in de intralogistiek die onze software bestuurt. Routes in het magazijn van goederenontvangst naar de voorgestelde opslaglocatie, pickprocessen, productie, verpakking en verzending – dit zijn allemaal logistieke processen die bestaan uit tal van afzondelijke handelingen. Wat is de veiligste route naar de oplsaglocatie? Hoe kan de logistiek medewerker zo eenvoudig en efficiënt mogelijk orderpicken? Welke verpakking moet voor een bepaald artikel worden gekozen?
Om de optimale oplossing te vinden voor iedere individuele intralogistiek, biedt PROLAG World in de standaarduitvoering al talrijke functies die de ergonomie in het magazijn en in de verzending optimaliseren. Zo leidt het geïntegreerde PROLAG Go pickingsysteem de logistieke medewerkers routegeoptimaliseerd door het magazijn. Daarbij zorgt het systeem voor een veilige en efficiënte route. Gangpaden die bezet zijn worden niet meer dan eenmaal betreden, hoogtebeperkingen, gevarenzones en geblokkeerde gebieden worden vermeden. Hierdoor kan de arbeidsveiligheid binnen het magazijn aanzienlijk worden vergroot.

Innovatie op het gebied van software en hardware – de databril in de intralogistiek

Om de feitelijke werkstappen in het pickproces ergonomischer te maken, hebben wij ons de afgelopen jaren steeds meer toegelegd op de technische omzetting van ergonomische werkmethoden in het magazijn. Als pionier op het gebied van innovatie en uit enthousiasme voor technologie, heeft CIM al in een vroeg stadium samengewerkt met toonaangevende fabrikanten van databrillen. Pick-by-vision is een functionele en ergonomische manier om medewerkers veilig door de gangpaden te leiden en de kwaliteit van het picken te verbeteren. De CIM-experts zorgen ervoor dat onze software alleen wordt gekoppeld aan fabrikanten van systemen die voldoen aan onze ergonomische eisen op de werkplek. Functionaliteit speelt hierbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Maar de veiligheid en gezondheid van de magazijnmedewerkers staan voorop. Een databril, die zelfs enkele uren achter elkaar kan worden gedragen, mag geen brandende ogen, hoofdpijn of nekklachten veroorzaken. Het gezichtsveld mag niet worden beperkt en warmteontwikkeling op het hoofd moet worden vermeden. Veiligheid, prestaties, gewicht, zicht, weergavefrequentie – dit alles en nog veel meer moet kloppen voordat we onze klanten een bepaald systeem aanraden.

Het Nimmsta-principe: natuurlijke menselijke bewegingen als een manier om de ergonomie te verbeteren

Gezien de behoeften van veel klanten en geïnteresseerden hebben onze logistieke consultants zich op een onderwerp gefocust dat bijzonder veelbelovend is op het gebied van ergonomie: freehand scannen is een manier om te orderpicken zonder beperkingen door technische apparaten. De term freehand scanning beschrijft het scanproces als een activiteit waarbij de handen volledig vrij kunnen bewegen. De meest natuurlijke van de menselijke bewegingen – het vastpakken – wordt opnieuw een bepalende component van de werkprocessen in de intralogistiek, maar dan zonder belemmerd te worden.
De ontwikkeling van freehand scanning komt voort uit de marktrijpheid van de zogenaamde wearables. De afgelopen jaren hebben deze hun weg naar ons dagelijks leven al gevonden met verschillende smartwatchproducten. Ook industriële wearables winnen sindsdien aan belang, omdat ze software, hardware en fysiek werk perfect met elkaar combineren. Het bedrijf Nimmsta heeft het potentieel van deze technologie onderkend. Deze in 2019 opgerichte start-up heeft een freehand scanner ontwikkeld, die in onze ogen de ergonomie in de intralogistiek aanzienlijk verbetert. In de onlangs verschenen CIM Talk met logistiek expert Kilian Küsters legt Business Development Manager Andreas Baumann van Nimmsta uit hoe een freehand scanner het hele pickproces kan vereenvoudigen en optimaliseren.

Perfecte interactie tussen software en hardware

Het gepresenteerde product, de Nimmsta freehand scanner HS50, doet denken aan een mix van een handschoen en een smartwatch. Deze zogenaamde wearable beperkt de bewegingsvrijheid op geen enkele manier. Handen en vingers blijven flexibel te gebruiken, zodat ook kleine voorwerpen zonder problemen kunnen worden gepickt. De scanner hoeft niet te worden neergezet en je kunt je ogen op de ladingdrager gericht houden. Het geïntegreerde touch display bevindt zich namelijk aan de bovenkant van de hand. De instructies van het systeem kunnen daarom net zo gemakkelijk gelezen worden als op een horloge.
De technische details zijn legio en de toepassingsmogelijkheden bijna eindeloos. Voor de logistieke experts van CIM is het belangrijkste aspect van dit gadget echter dat het fysiek werk gemakkelijker wordt en de ergonomie voor logistiek medewerkers wordt verbeterd. Behalve de voordelen van volledige bewegingsvrijheid en meer gebruiksvriendelijkheid, toont de Nimmsta freehand scanner de gebruiker alle noodzakelijke informatie van PROLAG World. Het is belangrijk dat een snelle interactie met het WMS mogelijk is. Eenvoudige handelingen, zoals inventarisatie, kunnen direct op locatie worden uitgevoerd. Hiervoor is geen camera nodig, en men is ook niet afhankelijk van spraakbediening. Lijsten, terminals en overbodige routes om de inventarisatie uit te voeren zijn verleden tijd.

PROLAG World – het natuurlijke verlengstuk van de arm

Voor ons als toonaangevend fabrikant van intralogistieke software zijn innovaties zoals de databril en de freehand scanner een zegen. Ze maken ons WMS begrijpelijker en toegankelijker. Door het werk aan een stationaire terminal te verminderen met behulp van ergonomische en functionele gadgets, kunnen de sterke punten van een professioneel magazijnbeheersysteem perfect worden benut. Ze verkleinen de afstand tussen gebruiker en software en brengen de natuurlijke omstandigheden in de intralogistiek naar voren. Ergonomie met behulp van geavanceerde innovaties, die gericht zijn op de mens en zijn activiteiten is dan ook een onderwerp dat ons nauw aan het hart ligt. De enorme organisatorische kracht van een computergestuurd magazijnbeheersysteem evolueert zo van een droge spreadsheet naar een natuurlijk verlengstuk van de arm.

CIM ist auf der Messe: Logistics & Automation in Dortmund vertreten

Wir sind mit unserem Stand auf der Logistics & Automation vom 15.05. bis 16.05.2024 vertreten und präsentieren sämtliche Features unserer voll konfigurierbaren Warehouse Management Software PROLAG World. Das System bildet alle Erfordernisse moderner Intralogistik ab. Lagerverwaltung, Automation, Gefahrgutmanagement, Produktion, Versand…