Hoe ziet de intralogistiek van de toekomst er uit?

Het coronavirus houdt de wereld sinds het begin van 2020 in zijn greep. Het virus heeft de verbintenis tussen landen en de manier waarop ze handel drijven, veranderd. Dit blijkt uit de „DHL Global Connectedness Index 2020 (GCI)”. Deze veranderingen hadden en hebben een belangrijke invloed op de logistiek, met name op de intralogistiek. CIM Logistics vroeg daarom een aantal professionals uit de praktijk hoe zij op 2020 terugkijken en wat voor perspectieven zij voor 2021 zien. Dit had een paar spannende inzichten tot resultaat.

Was was volgens u de logistieke trend of de marktontwikkeling in 2020 in de intralogistiek?

Maarten Janssen (logistics consulting): De logistieke trend, ofwel de belangrijkste marktontwikkeling in 2020 was voor mij de sterke groei in de e-commerce sector. Het coronavirus heeft de markt sterk van de traditionele of stationaire handel naar de online handel bewogen. Omdat online handel vaak veel dynamischer is dan stationaire handel, betekent dit voor warehouse management: de digitalisering van de processen kan beter nog gisteren dan pas morgen plaatsvinden. Flexibiliteit en snel aanpassingsvermogen in deze processen zijn noodzakelijk en zullen in de toekomst bepalend zijn voor het succes of het falen ervan.

Kilian Küsters (logistics consulting): Wat ik opvallend vind, is de constatering dat er een tegentrend is geweest voor e-commerce, met name op het gebied van levens- en voedingsmiddelen. Hier hebben we vastgesteld dat er vaak naar regionale handelaren wordt teruggegrepen. Voor de logistiek betekent dit natuurlijk kleinere magazijnen, een kortere supply chain en meer flexibiliteit met betrekking tot de producten, met als sleutelwoord seizoensgebonden producten.

Christian Assmann (key account manager): Wat de supply chain betreft, moet ook worden toegevoegd dat veel bedrijven hun aandacht hebben verschoven van één centrale en vaak internationale leverancier naar meerdere, regionale of nationale leveranciers. Het is niet meer zo, dat de grootst mogelijke hoeveelheden worden ingekocht om kortingen veilig te stellen, maar de bevoorradingsketens worden "opgesplitst" om permanent te kunnen blijven leveren.  Voor warehouse- en transportbeheersoftware betekent dit dat de verschillende leveranciers optimaal moeten worden beheerd, dat de herbevoorrading moet worden gewaarborgd en dat een beoordeling van de leverancier direct in de software mogelijk moet zijn.

Corona heeft ook zijn stempel gedrukt op het jaar 2020 in de intralogistiek. Op het gebied van digitalisering heeft de pandemie een aantal processen versneld. Wat is er volgens u veranderd? En wat zal daarvan over blijven?

Maarten Janssen (logistics consulting): Het jaar 2020 heeft veel bedrijven gewezen op het belang van gedigitaliseerde, transparante en flexibele processen. De intralogistiek was wat dit aangaat al goed op orde en het softwaregestuurde magazijnbeheer zal blijven. Naar mijn mening is het dan ook niet de vraag of dit zal blijven, maar eerder welke nieuwe technologieën in de toekomst kunnen worden gebruikt om processen te optimaliseren – bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie. Zo werken wij zelf momenteel aan een intelligente optimalisatie van de inslag.

Birgit Lippl-Bauer (logistics consulting): Ook ons werk als WMS-leverancier, met name advies en projectuitvoering, is in 2020 ingrijpend veranderd. Er was een enorme impuls in virtuele communicatie: consulting, trainingen, en deels ook volledige inbedrijfsnames zijn virtueel of remote uitgevoerd. In de consulting zie ik deze trend niet als een permanent effect, omdat online afspraken geen vervanging kunnen zijn voor persoonlijke gesprekken met prospects of klanten. Aan de andere kant zie ik een blijvende verandering in de projectuitvoering, aangezien zaken als online training of remote testen onze klanten tijd en geld besparen, bijvoorbeeld voor reizen, en dus ook vanuit milieuoogpunt zinvol zijn.

Hoe ziet de intralogistiek van de toekomst er uit? Waag eens een blik in de glazen bol: Welke thema's en ontwikkelingen voorziet u voor de logistiek in 2021?

Kilian Küsters (logistics consulting): Ik ben er zeker van dat de trend naar de digitale workflow door de hele supply chain doorzet. Bij kleinere bedrijven zal ongetwijfeld ook de trend naar een WMS of digitale procesoptimalisatie blijven bestaan. Bij middelgrote en grote bedrijven zien we nu al een toenemende tendens naar automatisering. Geautomatiseerde magazijnen zullen in het jaar 2021 dan ook steeds meer de overhand nemen.

Maarten Janssen (logistics consulting): We hopen allemaal dat 2021 niet meer zo sterk beinvloed zal worden door corona. Na de economische terugval verwacht ik een grotere vraag en een groot aantal interessante projecten voor de intralogistiek. Daarom is het goed als leveranciers van WMS-software breed en internationaal gepositioneerd zijn. Bovendien zie ik een trend naar insourcing, vooral in de productie. Veel bedrijven zijn zich immers bewust geworden van de knelpunten in de aanvoer uit China en verplaatsen hun productie terug naar Europa. Daarbij kunnen ze profiteren van geïntegreerde opslag- en productiebeheersystemen zoals CIM die aanbiedt.

Info over de personen:

Birgit Lippl-Bauer

Birgit Lippl-Bauer is al 16 jaar werkzaam bij CIM in de logistics consulting. Zij is hoofdverantwoordelijk voor de behandeling van tenders.

Christian Assmann

Christian Assmann is bij CIM Logistics verantwoordelijk voor key account management in de regio's Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Kilian Küsters

Kilian Küsters heeft vele jaren onder andere als vestigingsmanager in de logistiek gewerkt. Sinds 2019 maakt hij deel uit van het consultingteam van CIM Logistics.

Maarten Janssen

Maarten Janssen leidt de Nederlandse afdeling van CIM. Hij is als logistics consultant verantwoordelijk voor de klanten in de Benelux.