Warehouse management, store management en productiebeheer: alles in één

Maertin Corporate

PROLAG®World van CIM Logistics digitaliseert de processen van Maertin & Co. AG en maakt ze toekomstbestendig.

Maertin & Co. AG is een technische B2B- en B2Conderneming, gevestigd in Freiburg im Breisgau. Het familiebedrijf is systeempartner en dienstverlener op het gebied van slangtechnologie, afdichtingstechniek, verbindingstechniek, arbeidsveiligheid en kunststoftechniek, alsmede voor de verdere verwerking van alle elastomeren en polymeren. Maertin heeft ongeveer 50.000 artikelen in opslag, verdeeld in 20 tot 30 artikelgroepen, op een totale oppervlakte van 8.000 m2, waarvan ongeveer 700 m2 voor productie en fabricage is bestemd.

In het verleden heeft Maertin de magazijnprocessen in kaart gebracht zonder warehouse management systeem (WMS). "Omdat ons bedrijf blijft groeien, en daarmee ook het assortiment artikelen en de verscheidenheid aan processen, hebben we besloten om onze hele intralogistiek te digitaliseren", legt Stephanie Maertin, Managing Director, uit. Het belangrijkste doel van de WMS-implementatie was om het bedrijf voor te bereiden op de toekomst met een hogere leveringscapaciteit en efficiëntere processen. Maertin heeft deze visie omgezet met behulp van het warehouse management systeem PROLAG®World van CIM Logistics.

Aangesloten op het merchandise management systeem GWS en het ERP-systeem Microsoft Dynamics NAV (gevis), beheert PROLAG®World het logistiek centrum met palletopslag, legbordopslag en draagarmstellingen, maar ook de productie en een aan het magazijn aangesloten winkelverkoop. In totaal werken 35 users dagelijks met het warehouse management systeem.

PROLAG®World Productie vermindert materiaalgebruik en kosten

Maertin produceert onder meer kunststof platen in zijn eigen productie-installaties en in een dertigtal externe productie-installaties, zoals Caritas of werkplaatsen voor gehandicapten. PROLAG®World stuurt daarbij niet alleen de productietoevoer van de verschillende productieplaatsen aan, maar ook de productie zelf door middel van de in de softwarestandaard geïntegreerde productiemodules. "Van bijzonder belang voor ons is de optimale planning van de uitsnedes, zodat zo weinig mogelijk restanten ontstaan, en het beheer van restanten, zodat ze zo optimaal mogelijk kunnen worden gebruikt bij volgende orders," aldus Stephanie Maertin.

Dankzij PROLAG®World kon het afval en daarmee ook de kosten aanzienlijk worden gereduceerd. De platen worden nu op de best mogelijke manier gebruikt, omdat met behulp van de software verschillende bestellingen naar grootte geoptimaliseerd op één plaat kunnen worden gereserveerd en geproduceerd. Als er na de productie nog iets over blijft, wordt het restmateriaal weer opgeslagen en kan dit voor toekomstige orders worden gebruikt.

PROLAG®World wordt (online) store manager

Ook voor het beheer van de aangesloten winkelverkoop en de onlineshop was een speciale oplossing nodig. "In de winkel hebben we niet de traditionele processen zoals in het magazijn met bestellen, picken en verzenden. "De klant komt, beslist en neemt de goederen meteen mee," verklaart Pirmin Weber, projectleider bij CIM Logistics. Daarom werd de warehouse management software tegelijkertijd
store management software: Maertin-klanten kunnen rechtstreeks in de winkel kopen, uit voorraad in de winkel bestellen, of beide tegelijkertijd. "Een klant kan bijvoorbeeld een paar schoenen uitzoeken in de winkel en tegelijkertijd een stuk slang bestellen uit het magazijn. "Zodra hij de juiste schoenen heeft gekozen, ligt de kant-en-klare slang al klaar bij de kassa," legt Stephanie Maertin uit.
PROLAG®World beheert dit proces via speciaal gecreëerde ordertypes en een uitgekiende prioriteitscontrole. Goederen kunnen ook rechtstreeks naar de winkel worden teruggebracht. Het WMS boekt de goederen automatisch en rapporteert ze terug aan de goederenontvangst, zodat de klant onmiddellijk zijn geld uit de kassa terug krijgt. "Het bijzondere hieraan is: wij hoefden niet te
programmeren voor deze processen, maar konden deze oplossing implementeren door alleen onze standaardmodules te configureren," zegt Pirmin Weber van CIM.

Maertin: Het "Project WMS" is een groot succes

Naast de productie en de winkel wordt natuurlijk ook het magazijn door PROLAG®World aangestuurd. "Het feit dat we deze drie componenten in één software kunnen combineren in plaats van drie systemen te gebruiken, geeft ons een grote mate van proces- en IT-zekerheid", zegt Stephanie Maertin tevreden. De digitale procesbesturing zorgt ook voor een aanzienlijke verhoging van de
betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de voorraad.

Ook CIM's eigen pickingsysteem PROLAG®Go en het verzendsysteem PROSEND® zijn volledig geïntegreerd in de softwarestandaard en maken het dagelijkse werk gemakkelijker dankzij papierloos procesbeheer, geoptimaliseerde verplaatsingsprocessen en geminimaliseerde handlingtijden. Add-ons zoals de business intelligence tool, het dashboard en de ordercombinatie maken de processen van Maertin transparanter en zekerder. Voor Stephanie Maertin is het "WMS-project" daarom een succes met toekomstperspectieven: "Wij werken sneller en efficiënter sinds de invoering van PROLAG®World. Bovendien voelen wij ons dankzij het brede productgamma van CIM en de modulaire schaalbaarheid van PROLAG®World goed gepositioneerd voor de toekomst."