Carl Nolte streeft naar constante innovatie

Carl Nolte Technik / Fotografie Wattendorff

Met de nieuwste versie van het WMS PROLAG®World bereidt de technische onderneming zijn magazijn voor op de toekomst

Den Haag, 01.06.2021 - Carl Nolte Technik GmbH biedt haar klanten een breed portfolio aan diensten, systeemcomponenten en technische producten. In het magazijn vertrouwt de onderneming al bijna tien jaar op de software van CIM Logistics. Met een release-upgrade naar de nieuwste softwarestandaard maakt het bedrijf zijn automatiserings- en productiesysteem klaar voor de toekomst.

Carl Nolte, gevestigd in Greven (D), houdt zich bezig met de opslag en verkoop van goederen op het gebied van arbeidsveiligheid, bedrijfsbenodigdheden en ook slang- en persluchttechniek. De ongeveer 54.000 artikelen zijn verdeeld over pallet-, legbord-, blok- en draagarmmagazijnen. Een bijzonder kenmerk van het magazijn is het transportsysteem, dat ook door het Warehouse Management Systeem (WMS) PROLAG®World wordt aangestuurd. Het transportsysteem strekt zich uit over drie niveaus en fungeert als een ‘meetingpoint’ in het magazijn. De goederen worden opgeslagen op het eerste niveau. Allereerst worden ze door de transporttechniek naar de hefinstallatie getransporteerd, waar PROLAG®World beslist naar welk niveau de goederen verder moeten worden getransporteerd. Deze beslissing wordt op een procesgeoptimaliseerde manier genomen, met het oog op de snelste picking en uitslag. Op het bestemmingsniveau halen de werknemers de goederen van het transportsysteem en brengen ze naar de uiteindelijke opslagplaats. Het picken van de goederen vindt plaats op alle drie niveaus. Het personeel pickt de goederen en levert ze af bij het transportsysteem. Ook hier bepaalt PROLAG®World de optimale route en bestemming van de goederen tot ze uiteindelijk naar het verpakkingsstation gebracht worden.

Digitalisering versnelt verzending

"Een van de grootste successen van de magazijndigitalisering is de versnelling van de verwerking bij het verpakkingsstation", zegt Matthias Brüggemeier, projectmanager bij Carl Nolte Technik GmbH. Het WMS introduceerde ook een verzendsysteem dat de doorlooptijden in het verpakkingsstation kon verkorten door automatisch de optimale verzenddienstverlener te selecteren. PROLAG®World meldt informatie zoals het aantal colli of het gewicht van de goederen aan het verzendsysteem. Deze bepaalt door berekeningen in de software met welke verzenddienstverlener de goederen zullen worden verzonden. Het uiteindelijke etiket wordt in PROLAG®World afgedrukt. "De medewerkers op het pakstation hoeven niet meer te weten welke verzenddienstverlener wordt gebruikt om de goederen te verzenden, de software regelt dat op de achtergrond", zegt Alexander Huber, projectmanager bij CIM Logistics.

Release-upgrade garandeert veiligheid, nu en in de toekomst

Met de huidige release-upgrade is de software op het gebied van veiligheid en technologie up-to-date gebracht. Een nieuwe functie die in dit verband is ingevoerd, is het zogenaamde "voortschrijdend onderhoud van het klantenbestand". Telkens wanneer een bestelling binnenkomt, controleert PROLAG®World op de achtergrond of de bij de bestelling behorende klant reeds in het systeem bestaat en of de gegevens actueel zijn. Indien dit niet het geval is, maakt het systeem automatisch een nieuwe record aan of werkt het bestaande bij. Zelfs kleine optimalisaties bij het identificatiepunt en op het verpakkingsstation zorgen op hun beurt voor snellere en dus kosten- en middelenbesparende werkstromen. En het dashboard zorgt voor een betere usability in het magazijn: het personeel heeft de mogelijkheid om te allen tijde een overzicht te hebben van de voorraadbewegingen en belangrijke kencijfers. "De nieuwe release maakt ons magazijn bestand tegen toekomstige uitdagingen en biedt ons de mogelijkheid om andere processen - zoals productie - daaraan te koppelen en te optimaliseren," zegt Matthias Brüggemeier met een blik op de toekomst. Ook Alexander Huber kijkt uit naar een verdere samenwerking met een zeer gemotiveerde klant: "Ons partnerschap werd en wordt gekenmerkt door de grote betrokkenheid van de klant. Hij nam altijd veel tijd voor dit project en vond al op voorhand veel optimalisatiemogelijkheden".